Ashtanga joga – czym się różni od tradycyjnej jogi?

Praktykowana regularnie potrafi przynieść niezwykłe efekty: obniża poziom stresu, zwiększa wytrzymałość organizmu i wpływa pozytywnie na układ krążenia. Na dodatek zmienia nasze postrzeganie świata i pozwala się wyciszyć. Czym dokładnie jest Ashtanga joga?

Joga dla duszy i ciała

Ashtanga jest jedną z bardziej popularnych form jogi na świecie. Szczególnie duże zainteresowanie tymi praktykami można dostrzec w Stanach Zjednoczonych gdzie jest ona intensywnie promowana przez celebrytów takich jak np. Madonna, Sting czy też Gwyneth Paltrow. Powodem tak dużego popytu, oprócz znanych nazwisk, jest również fakt, że na pozytywne efekty jogi dynamicznej nie trzeba długo czekać i są one widoczne praktycznie od razu. Regularne ćwiczenia przynoszą nadzwyczajne rezultaty zarówno dla ciała jak i duszy. Uczymy się dzięki niej skupiać na sobie i swoich potrzebach oraz sygnałach wysyłanych nam przez nasz organizm a także znacznie się wyciszamy. Joga dynamiczna jest również dobrą metoda dla osób, które pragną zrzucić zbędne kilogramy i jednocześnie poprawić swoją kondycję.

Joga dynamiczna – na czym polega?

Ashtanga wywodzi się z południowych Indii a jej pomysłodawcą jest mistrz Krishna Pattabhi Jois. Obecnie szkoła jest prowadzona przez jego wnuka – Sharata Joisa, który stara się przekazywać zainteresowanym tajniki tej należącej do jednej z najstarszych form jogi. Tym, co różni ją od tradycyjnej odmiany jest tempo przejść pomiędzy poszczególnymi pozami oraz wykonywane w rytm oddechu dynamiczne ćwiczenia. Ważne jest tu również skupianie się na indywidualnym podejściu do jednostki i jej potrzeb. Jest to szczególnie widoczne podczas wykonywania kolejnych póz (asanów), które każdy z uczestników przerabia w swoim własnym tempie. Praktykom towarzyszy nauczyciel jednak ogranicza się on wyłącznie do doradzania, ponieważ w jodze dynamicznej wszystko znajduje się w naszych rękach. Wsłuchanie się w potrzeby swojego ciała i zrozumienie własnych odczuć znajduje się tu na pierwszym miejscu.

Joga dynamiczna w praktyce

Najważniejszy w jodze dynamicznej jest oddech. Ma on za zadanie łączenie kolejnych asanów i płynne przechodzenie od jednej pozycji do drugiej. Dzięki niemu nasze ciało pracuje w całkowitej harmonii i jest w stanie uzyskać równowagę. Nie jest to jednak jedyna rzecz na którą trzeba zwrócić uwagę podczas praktyki. Ścieżka dynamicznej jogi składa się z ośmiu etapów i by uzyskać wyzwolenie należy przejść przez wszystkie z nich. Dzielimy je na: zasady moralne, pracę nad sobą, asany, rytmiczną kontrolę oddechu, kontrolę zmysłów, koncentrację, medytację oraz urzeczywistnienie jaźni.

Nie wszyscy uczestnicy trzymają się jednak zasad a wiele z nich nie podąża utartą ścieżką. Większość skupia się wyłącznie na trzecim stopniu czyli asanach, traktując ten rodzaj jogi jedynie jako formę ćwiczeń wzmacniających ciało.

Dla kogo?

Asany są rozwijane stopniowo tak, by można je było dostosować do naszych możliwości. Powoduje to, że joga dynamiczna jest aktywnością praktycznie dla każdego, bez znaczenia w jakiej formie się obecnie znajduje. Możemy ćwiczyć zarówno bardzo delikatnie i łagodnie jak i przejść od razu do intensywnego tempa. Tak naprawdę wyznacznikiem kolejnych sekwencji jesteśmy my i wystarczy jedynie wsłuchać się we własne ciało, by odnaleźć swoje tempo. Skupianie się na swoim oddechu powoduje, że oprócz wysiłku fizycznego do jogi dynamicznej dochodzi również aspekt psychiczny. Nasze myśli wyciszają się dzięki praktyce a umysł odpręża. Umożliwia to nam poznanie możliwości swojego ciała i zrozumienie wysyłanych przez nie sygnałów.

Osoby, które powinny dokładnie przemyśleć udział w zajęciach z jogi dynamicznej to te będące w ciąży, przewlekle chorujące (szczególnie na serce lub mające problemy z układem oddechowym), posiadające jakieś kontuzje lub nieprzepadające za intensywnym wysiłkiem fizycznym.

Joga dynamiczna – korzyści

Szybkie tempo ćwiczeń powoduje, że nasze ciało rozciąga się i zwiększa swoją wydajność. Tym samym budujemy mięśnie a nasza kondycja staje się coraz lepsza. Dynamizm wpływa pozytywnie również na nasz układ krążenia. Podczas intensywnych ćwiczeń zwiększa się nasze tętno, utrzymując się na poziomie ok. 120-140 uderzeń na minutę co pozwala na spalanie zbędnych kilogramów.

Korzyści wykonywania dynamicznej jogi nie dotyczą wyłącznie strefy fizycznej. Nasz umysł, poprzez koncentrowanie się na oddechu, jest w stanie uzyskać stan wyciszenia oraz poczuć przepływającą przez niego radość. Joga pozwala nam również na zwiększenie świadomości naszego ciała co przekłada się jednoznacznie na jakość naszego życia. Wsłuchujemy się dzięki niej w swoje pragnienia oraz potrzeby a w efekcie podejmujemy znacznie lepsze decyzje. Wiele osób podczas praktykowania Ashtangi uwalnia się od używek, poprawia jakość swojego snu ale również buduje o wiele trwalsze i lepsze relacje z bliskimi. Sporo osób decyduje się również podjąć wyzwania, które odkładali od dłuższego czasu.

Joga dynamiczna zyskuje coraz większe grono zwolenników. Jej amatorzy wzmacniają swoje ciała poprzez wykonywanie kolejnych asanów, poznają lepiej siebie samych oraz rozładowują stres i negatywne emocje. Ashtanga to zdecydowanie idealne rozwiązanie dla wszystkich szukających aktywności, która połączy zarówno sferę psychiczną jak i fizyczną.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *