Asana dla początkujących. Połączenie oddechu i koncentracji

Tryb życia, który prowadzisz ma istotny wpływ na Twoje samopoczucie. Jeśli często odczuwasz zmęczenie spowodowane nadmiernym stresem i potrzebujesz wyciszenia – nie sięgaj po suplementy. Wypróbuj asanę, która wprawi Cię w doskonały nastrój i odpręży Twoje ciało oraz umysł. Przy okazji zadbasz o kręgosłup i narządy wewnętrzne.

Czym jest Asana?

Życie wymaga od nas bardzo wiele, a każdy dzień przynosi nowe wyzwania, którym musimy sprostać. Aby się odprężyć, ludzie czytają książki, oglądają telewizję, spędzają czas w gronie najbliższych, ale także uprawiają różne sporty, a nawet – trenują asanę, czyli jogę.

Joga pochodzi z Indii. Jest systemem filozoficznym i stylem życia, który ma na celu doprowadzić człowieka do wewnętrznego oczyszczenia oraz osiągnięcia harmonii ciała i umysłu.

Asana – program ćwiczeń i postaw praktykowanych podczas uprawiania Jogi. W dosłownym tłumaczeniu to po prostu dokładnie określona pozycja ciała. Z jogi wyodrębniono 84 pozycje, które charakteryzują się różnym stopniem trudności.

Asany to podstawowe, lecz nieco zmodyfikowane ludzkie postawy takie jak: siedzenie, stanie czy leżenie. Stanowią wprowadzenie do znacznie bardziej zaawansowanych technik tej formy relaksu. Właśnie dlatego są idealne dla osób, które nigdy wcześniej nie próbowały jogi.

Podstawowe pozycje (głównie stojące) nie obciążają mięśni, mają za zadanie wzmocnienie i rozciągnięcie ich tak, aby zyskać gibkość. Wpływają prewencyjnie na ból oraz gromadzenie się wewnętrznego napięcia w ciele i umyśle powodowanego m. in. stresem.

Asana – joga, która ma wpływ na całe ciało

Uprawiając jogę poprawiasz pracę:

  • układu oddechowego, ponieważ podczas ćwiczeń wzmacniasz mięśnie międzyżebrowe, płuca staja się bardziej elastyczne. Poprawia się cyrkulacja krwi.
  • wspomagasz układ krążenia, zachowując jednocześnie prawidłowy puls i ciśnienie krwi. Ruchy tułowia w poszczególnych pozycjach wykonują samoistny, zdrowotny „masaż serca”. Ten czynnik pozytywnie wpływa na dotlenienie całego organizmu. Zmniejsza się także ryzyko wystąpienia zakrzepów krwi w żyłach, a mięśnie są lepiej ukrwione.
  • joga działa pozytywnie nie tylko na serce i płuca, ale także na układ rozrodczy. Praktykując asany stojące np. „półksiężyc”, kobiety zmniejszają bóle miesiączkowe i owulacyjne. Poprawia się ukrwienie kobiecych narządów rozrodczych, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko wystąpienia infekcji intymnych.
  • Asany wzmacniają mięśnie kręgosłupa, wpływają na wytrzymałość tułowia. Kształtują poprawną sylwetkę. Niwelują bóle neurologiczne, pomagają w walce z dolegliwościami spowodowanymi przez zwyrodnienia kręgosłupa. Angażują do pracy stopy i mięśnie nóg, korygują ich lekkie wady.

Jak to możliwe, że asany niwelują stres?

Ćwicząc, uczymy się panować nad własnym ciałem. Uwaga skupiona jest tylko na precyzyjnym wykonywaniu poleceń nauczyciela jogi oraz na utrzymaniu prawidłowej pozycji. Ćwiczący nie koncentruje się wtedy na codziennych obowiązkach, a jeśli potrafi w jodze odnaleźć coś fascynującego – praktykuje ją z przyjemnością, odczuwając satysfakcję z jej wykonywania.

Ponadto panujemy nad oddechem. W stresujących sytuacjach, najczęściej oddychamy płytko, a przez to nie dostarczamy sobie odpowiedniej ilości tlenu. Ból głowy to jeden ze skutków nieprawidłowego oddychania. Podczas jogi, oddech staje się głęboki i regularny. Kontrolujemy go, angażując do pracy przeponę. Płuca wypełniają się większą ilością tlenu, a proces oddychania staje się bardziej spokojny i świadomy.

Joga samodzielna, czy pod okiem nauczyciela?

Jeżeli nigdy wcześniej nie próbowałeś asan i zamierzasz dopiero zgłębić ich tajemnice – możesz wykorzystać internet. W sieci zamieszczono wiele przydatnych filmików instruktażowych, które wprowadzą Cię w świat jogi.

Możesz wybrać się na ćwiczenia grupowe, gdzie pod okiem profesjonalisty w tej dziedzinie dowiesz się o tym, jak prawidłowo ćwiczyć, by nie nabawić się kontuzji i czerpać z jogi to, co najlepsze.

Na początku nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Skupiaj się na sygnałach, które będzie wysyłać Twoje ciało. Z każdym treningiem będziesz w stanie wykonać coraz więcej nowych pozycji. Pamiętaj, że joga ma służyć odprężeniu, a nie powodować ból.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *