Dieta przemienna – zasady, wady i zalety

Wartość głodówek- rozumianych jako sposób na oczyszczenie organizmu- jest dość istotna i popularna w wielu środowiskach. Nigdy jednak nie jest zalecana jako zdrowy sposób na pozbycie się nadprogramowych kilogramów. Dlatego dieta przemienna, znana również pod nazwą 50/50 niespecjalnie zyskiwała sobie zwolenników. Mimo tego, że wciąż pojawia się coraz więcej dowodów na jej pozytywny wpływ na organizm. Związana z nią samodyscyplina może się okazać dla wielu odchudzających się drogą do sukcesu.

Zasady diety przemiennej

W zasadzie samodyscyplina jest złym określeniem, ponieważ zasada tej diety opiera się na wyeliminowaniu stresogennego czynnika. Czyli świadomości tego, że jesteśmy na diecie. Psychologiczne podejście zakłada, że przekonanie o diecie automatycznie nas zniechęca i czyni nas nieszczęśliwymi z tego powodu. Dieta 50/50 ma w sprytny sposób oszukiwać nasz organizm wyrównując bilans energetyczny.

Zasady diety są banalnie proste: jednego dnia jesz ile chcesz, co chcesz i jak chcesz, a następnego trzymasz się zasady polegającej na spożyciu maksymalnie 25% wartości zalecanych kcal dla ciebie. Jedyne czego należy unikać w dni w które możemy sobie pozwolić na wszystko to tłuste mięsa i tłusty nabiał. Półtłusty ser będzie już ok, podobnie jak chude mięso np. kurczak lub indyk. Jeżeli w dzień, w który jemy normalnie pojawi się w naszej głowie myśl o kebabie albo pysznym serniczku z pobliskiej ciastkarni- pofolgujmy sobie. Jedyne na co musimy uważać to fakt, aby spożywanie ewidentnie niezdrowych przekąsek nie pojawiło się każdego dnia, kiedy zjadamy normalne posiłki. Ponieważ takie działania zablokują pojawienie się efektów, na których przecież zależy nam najbardziej.

Podczas stosowania diety przemiennej nie należy jeść więcej niż 500 kcal dziennie. Podczas normalnego dnia możesz jeść do woli, pod warunkiem, że nie będziesz się objadać. Każdego dnia diety należy spożywać dużą ilość wody oraz regularnie ćwiczyć.

Dieta przemienna jak działa?

Pierwsze dni „głodne” na pewno będą nieco męczące. Może się okazać, że nawet zniechęcające, ale nie warto się poddawać. Niech wynagrodzeniem będzie dzień kolejny, w którym nie będziemy musieli liczyć kcal, ani niczego sobie specjalnie odmawiać. Jeden dzień wstrzymania się od spożywania pokarmów będzie miał również zbawienny wpływ na stan naszego układu pokarmowego, który również czasem musi sobie odpocząć. Nawet jeżeli przekroczymy zalecane 25% to nie przerywajmy specjalnie diety, następnego dnia wynagrodźmy się za podjęty wysiłek, a już kolejnego bardziej się pilnujmy. Tak skonstruowana dieta w zasadzie w założeniu musi się udać, należy jedynie przyzwyczaić siebie i organizm do nowego sposobu żywienia.

Efekty stosowania diety przemiennej

Imponujących, ponieważ w zasadzie spożywamy niemal o połowę mniej pokarmu niż wcześniej. Dodatkowo, u osób, które stosują dietę przemienną zauważono ogromny wzrost energii, już nawet po pierwszym tygodniu. Najlepsze wyniki osiągano na poziomie 3 tygodni od rozpoczęcia diety, ponieważ następuje motywacja z powodu pierwszych, widocznych efektów nowego sposobu odżywiania się oraz ogólna poprawa samopoczucia. Samodyscyplina, której uda nam się przestrzegać w dni, kiedy ograniczamy kalorię, również będzie wpływała na naszą motywację. Nietrudno wyobrazić sobie radość kogoś, kto przez długi czas próbował ciągle kolejnych diet, i żadnej z nich nie udało się doprowadzić do końca. Dieta przemienna, ze względu na dobry wpływ na zdrowie spokojnie może stać się sposobem na odżywianie się. Będzie to jedynie kwestia wypracowania odpowiedniego nawyku.

Wady diety przemiennej

Dieta przemienna nie jest prostą dietą, rozważać ją mogą głównie osoby młode i zdrowe. Problemy z sercem, choroby tarczycy, cukrzyca – to tylko kilka chorób, które całkowicie wykluczają możliwość stosowania tej diety. Osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną oraz skłonne do omdleń mogą odczuć brak stałego dopływu energii. Długi okres głodówki może spowodować skutki uboczne: zaburzenia koncentracji, zmęczenie, bóle głowy i brzucha oraz rozdrażnienie. Drastyczny spadek wagi wiąże się także z ryzykiem wystąpienia efektu jo-jo.

Do kogo skierowana jest dieta przemienna?

Przede wszystkim dla zrezygnowanych, zawiedzionych samymi sobą osób, które dobija myśl o tym, że nic im nie wolno jeść. Dla wszystkich, którzy poszukują sposobu na zdrowe odżywianie, które nie będzie się łączyło z rezygnacją na wieki z ulubionych przekąsek i grzesznych potraw. Zdecydowanie dla tych wszystkich, których problemy z wagą, podejmowaniem ważnych decyzji oraz regularnością w życiu, wynikają z psychologicznych aspektów. Małe oszukanie organizmu na pewno się powiedzie, jeżeli wykażecie minimum chęci, wykorzystacie kwestię nawyków i nie poddacie się przez pierwszy tydzień lub dwa. A nawet jeżeli się chwilowo poddacie, to powstańcie i walczcie dalej, ponieważ walczycie zarówno o atrakcyjna sylwetkę, jak i własne zdrowie.

Dieta przemienna – zasady, wady i zalety
3.4 (67.5%) 8 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *