Dieta sokowa czyli 6-dniowe oczyszczenie organizmu – na czym polega, efekty oraz jadłospis

Dieta sokowa opiera się na przyjmowaniu, o regularnych porach, wyłącznie płynnych produktów, wytworzonych z warzyw i owoców. Jest ona nazywana dietą oczyszczającą, której zadaniem jest pozbycie się toksyn z organizmu, utrata kilogramów i oczyszczenie jelit z zalegających resztek pokarmowych. Niektórzy dopatrują się w niej również rozwiązania problemów z notorycznie powracającą migreną. To, co bardzo ważne podczas jej stosowania to zaopatrzenie organizmu w dużą ilość wody, co najmniej 2-3 litry pite w ciągu dnia, pozwolą uniknąć odwodnienia.

Zasady diety sokowej – co pić dzień po dniu

Podczas trwania diety należy przyjmować 5-6 porcji soków ze świeżo wyciśniętych warzyw oraz owoców, każdorazowa porcja to około pół litra płynu. To bardzo restrykcyjna dieta, dlatego nie powinno stosować się jej w krótkich odstępach czasowych. Po 6-dniowej kuracji, następną można przeprowadzić dopiero po odczekaniu 4 miesięcy. Podstawą diety jest eliminacja z jadłospisu tradycyjnych posiłków o stałej konsystencji i zastąpienie ich świeżo wyciskanymi za pomocą sokowirówki lub blendera sokami owocowymi, warzywnymi lub owocowo-warzywnymi.

Dodatkowo zalecane są ziołowe napary oraz zielona herbata, które wspierają właściwości detoksykacyjne. Dieta trwa od 1 do 3 dni, nie należy jej stosować dłużej niż przez tydzień.

Jakie warzywa i owoce wybierać do przyrządzania soków?

W tej kwestii mamy dowolność, możemy swobodnie miksować te produkty, których smak najbardziej nam odpowiada. Najlepiej jest stosować takie proporcje, w których to warzywa będą kluczowym składnikiem, ponieważ w ich składzie nie ma tak wiele cukrów, jak w przypadku owoców. Warto jest wybierać szczególnie te o zielonym kolorze – szpinak, seler naciowy, jarmuż. Można również włączyć rukolę oraz brokuły. To właśnie w tych warzywach kryje się najwięcej żelaza i witamin z grypy B, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Poprawiają również wygląd skóry i paznokci oraz wspomagają pracę metabolizmu – co jest szczególnie ważne podczas stosowania tej diety.

Pamiętaj o tym, by podczas diety nie przyjmować żadnych produktów o stałej konsystencji. Cały proces detoksykacji opiera się właśnie na ich płynnej postaci, dzięki temu nasz organizm przestanie skupiać się na trawieniu pożywienia i całą swoją uwagę skoncentruje na oczyszczaniu. Zawarty w owocach i warzywach (głównie zielonych!) chlorofil jest wchłaniany do wnętrza i tam rozpoczyna swoją pracę – odkwasza i dotlenia organizm. Ostatni sok należy wypić nie później niż dwie godziny przed snem.

Zalecanymi dodatkami do soków są ziołowe przyprawy, takie jak: bazylia, tymianek, kminek i gałka muszkatołowa. Po zakończeniu diety powinno się się stopniowo powracać do normalnego sposobu żywienia, zaczynając od lekkostrawnych posiłków i eliminując smażone i tłuste potrawy.

Efekty diety sokowej

Osoby, które zdecydowały się przeprowadzić detoks, zauważyły znaczny spadek wagi. Podczas 6 dni, można zgubić nawet 3-4 kilogramy. Uważajmy jednak na efekt jo-jo. Po tak restrykcyjnej diecie, nasz organizm będzie domagał się pożywienia i to w sporych ilościach. Detoks całego ciała przekłada się również na lepsze samopoczucie – znika uczucie zmęczenia i senności. Poprawie ulegnie również wygląd skóry – przestanie być matowa i nabierze więcej blasku. Soki są bogate w witaminy i minerały, niestety brakuje w nich innych składników, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, takich jak: zdrowe tłuszcze roślinne, dlatego jej przeprowadzenie powinno trwać nie dłużej niż 6 dni. Dieta może być stosowana nie częściej niż jeden raz na kwartał.

Długotrwałe stosowanie tej diety nie jest jednak zalecane, gdyż nie dostarcza ona organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych. Dodatkowo kuracja może skutkować ubytkiem masy mięśniowej. Soki owocowo- warzywne są również ubogie w kwasy tłuszczowe będące skoncentrowanym źródłem energii. Dieta ta nie jest wskazana dla kobiet ciężarnych, karmiących piersią, dzieci i młodzieży.

Przykładowy przepis na zielony koktajl

Składniki:

  • ½ ogórka zielonego,
  • 2 jabłka,
  • 1 garść świeżego szpinaku,
  • 1 łodyga selera naciowego,
  • woda mineralna niegazowana lub przegotowana,
  • garść ulubionych ziół.

Dieta sokowa czyli 6-dniowe oczyszczenie organizmu – na czym polega, efekty oraz jadłospis
3 (60%) 2 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *