Zatwardzenie (zaparcia) – 5 skutecznych sposobów na zatwardzenie!

Długotrwałe zaparcia objawiają się wzdęciem, uczuciem ciężkości i bólem. Są nie tylko źródłem złego samopoczucia, ale mogą być groźne dla zdrowia, a w konsekwencji prowadzić do poważnych schorzeń odbytnicy i odbytu . Zalegające resztki pokarmowe uszkadzają jelito grube, sprzyjają jego stanom zapalnym i niedrożności.

Zatwardzenie – czym tak na prawdę jest?

Zatwardzenie to zaburzenie pracy przewodu pokarmowego, powstające podczas zalegania niestawionych resztek pokarmowych w jelitach. Objawia się dyskomfortem w postaci uczucia ciężkości oraz wzdęć. W ciągu tygodnia zdrowy człowiek powinien oddać stolec minimum trzy razy. Każde odstępstwo można traktować jako problem. Pojawiające się zaparcia nieleczone mogą zagrozić zdrowiu człowieka. Gazy i wzdęcia wpływają nie tylko na dyskomfort, lecz także na kłopoty z cerą. Możemy odczuwać zmęczenie oraz osłabienie.

Objawy zaparć:

  • uczucie niepełnego wypróżnienia,
  • twardy stolec
  • wypróżnienia rzadsze niż 2 razy w tygodniu

Jak sobie radzić z zaparciami?

Po pierwsze dieta

Podstawą prawidłowego funkcjonowania jelit jest dieta, a konkretnie obecność błonnika pokarmowego, czyli węglowodanów pochodzących z roślin, które nie ulegają procesowi trawienia. Jego niska podaż skutkuje zaparciami i problemami trawiennymi. Dzięki zdolności chłonięcia wody błonnik poprawia perystaltykę jelit, czyli wspomaga w ten sposób rytmiczne skurcze mięśni jelit, przez co pokarm zostaje sprawnie wymieszany, strawiony i przetransportowany dalej.

Gdzie go szukać? Przede wszystkim w produktach pełnoziarnistych takich jak: płatki śniadaniowe (zawartość błonnika powinna wynosić co najmniej 5-6g) czy pieczywo pełnoziarniste. Włącz do swojej diety kaszę gryczaną i jaglaną. Jedz warzywa bogate w skrobię takie jak kukurydza, zielony groszek czy ziemniaki. Zaproś na swój talerz jęczmień i owies. Skutecznie uwolnią cię
od zaparć i zagwarantują regularne wypróżnienia.

Aktywność fizyczna pomaga na zaparcia

Ruch stymuluje pracę jelit i przesuwanie się treści pokarmowej do jelita grubego. Aktywność fizyczna jest bardzo skutecznym sposobem na zapobieganie zaparciom oraz na ich eliminację. Jakie ćwiczenia wybrać? Najlepsze będą ćwiczenia aerobowe i cardio takie jak: bieganie, przysiady, rower, intensywna gimnastyka wykonywane o poranku. Przyspieszy to nasz metabolizm i pobudzi jelita do sprawnej pracy przez cały dzień. Jeśli brak nam czasu na poranną aktywność fizyczną, możemy odbyć trening w późniejszej porze. Ważne, aby ruch na dobre zagościł w naszym planie dnia.

Idź jeśli musisz

Jelito grube najbardziej aktywne jest rano. Niestety, często nie mamy czasu na wizytę w toalecie. Częste wstrzymywanie stolca skutkuje zanikaniem odruchu wypróżnienia. Aby temu zaradzić należy poświęcić więcej czasu na pobyt w toalecie. Przy problemach z zaparciem warto wypijać na czczo szklankę letniej wody z cytryną lub łyżką octu. Można również na noc namoczyć
w wodzie suszone śliwki, a rano wypić tak przyrządzoną miksturę na pusty żołądek- to pobudzi jelito do pracy.

Zimny okład przy zaparciach

Jednym z domowych, tanich i skutecznych sposobów na zaparcia jest wykonanie zimnego okładu. To bardzo dobra metoda na pobudzenie perystaltyki jelit. Należy przygotować lniany ręcznik o wymiarach 40×190 cm, 1 ręcznik bawełniany 50×190 cm oraz kawałek tkaniny wełnianej 45×190 cm. Ręcznik lniany złóż kilka razy, zanurz w zimnej wodzie i silnie wyżmij. Połóż go
na brzuch w taki sposób, aby pępek był na środku, a potem nałóż ręcznik bawełniany i tkaninę wełnianą. Leż z okładem 45-60 minut, do chwili, gdy poczujesz się lepiej.

Lewatywa i środki przeczyszczające

Remedium na uporczywe zaparcia może okazać się jeden z najstarszych zabiegów medycznych, czyli lewatywa. Jest to procedura polegająca na wlewaniu przez odbyt płynu do jelita grubego po to, by usunąć złogi mas kałowych. W celu wykonania zabiegu można udać się do prywatnej kliniki, specjalizującej się w tego typu postępowaniu. Lewatywę można również wykonać domowym sposobem.

Ostatnim, mogącym przynieść szybką ulgę sposobem na zaparcia jest zastosowanie środków przeczyszczających, do nabycia w każdej aptece, dostępnych w postaci czopków, tabletek, a nawet herbatek ziołowych przyspieszających wypróżnienie.

Ocen ten wpis

Related Posts

  1. z zaparciami skutecznie walczyłam przyjmując czopki eva/qu, które działają w ciągu 15min od aplikacji, co ważne można je nosić w torebce bo nie wymagają przechowywania w lodówce tak jak tradycyjne czopki glicerynowe

    • Hej, mam pytanie odnośnie czopków – czy są jakieś przeciwwskazania żeby je stosować? Nie próbowałam ich jeszcze, ale zaparcia mnie tak męczą, że chyba najwyższa pora spróbować…

  2. też znam te czopki eva. Na przestrzeni roku stosowałam jec dwa razy, ale zawsze w sytuacjach bardzo kryzysowych i dosłownie uratowały mi wtedy życie 😀 więc nadal mam opakowanie pod ręką na wszelki wypadek 😀

  3. czopki to jest tylko środek, który doraźnie można stosować, jak już nic innego nie pomaga i żeby usunąć skutki. dla mnie ważniejsze jest żeby zastanowić się jakie są przyczyny zaparcia. u mnie tak było, po prostu moje jelita nie pracowały najlepiej. ale odkąd zaczęłam jeść więcej warzy i owoców i do tego dorzuciłam kapsułki debutir to moje jelita ruszyły do działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *