10 domowych sposobów na to, jak obniżyć ciśnienie tętnicze

Co czwarty Polak cierpi na nadciśnienie tętnicze. Nieleczone może doprowadzić do wielu poważnych powikłań. Ciśnienie tętnicze jest ściśle powiązane z pracą serca. Jego wartość podaje się w dwóch parametrach: skurczowym i rozkurczowym. Pierwszy z nich następuje podczas skurczu serca, krew przechodzi wtedy do tętnic – ten moment powoduje najwyższy wzrost ciśnienia. Druga wartość to wynik rozkurczu mięśnia sercowego, ciśnienie jest wówczas najniższe. Przyjmuje się, że norma u osoby dorosłej wynosi 140/90 mmHg. Wiele osób boryka się z problemem nadciśnienia stosując leki farmakologiczne. Nie każdy jednak wie, że istnieją również inne, domowe metody na jego obniżenie.

Sprawdź 10 domowych sposobów na to, jak obniżyć ciśnienie tętnicze

1.Utrzymuj prawidłową wagę

Nadwaga jest jednym z czynników zwiększającym ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Osoby o zawyżonej masie ciała są aż dwukrotnie bardziej narażone na wystąpienie tej dolegliwości. Dodatkowo istnieje zależność między masą ciała a ciśnieniem — im więcej ważymy, tym większe jest ciśnienie tętnicze. Utrzymanie prawidłowej wagi ciała to jeden z najważniejszych sposobów na przeciwdziałanie rozwojowi choroby. Produkty bogate w potas, pozwalają w naturalny sposób zmniejszyć zbyt wysokie ciśnienie, dlatego wprowadź je do swojej diety. Dużą zawartość potasu mają m.in. banany, awokado, ziemniaki, kiwi i grejpfruty.

2.Nie spożywaj soli

Jeśli chcesz raz na zawsze pozbyć się problemu nadciśnienia tętniczego, przestań dosalać. Wbrew pozorom sól to element diety, który bardzo łatwo wyeliminować z diety, ponieważ organizm człowieka potrzebuje tylko 3 dni, żeby się od niej odzwyczaić. Jeśli odstawisz sól, Twoje ciśnienie tętnicze spadnie znacząco.

3.Pozbądź się stresu

Długofalowy stres jest przyczyną rozwoju nadciśnienia tętniczego, ale również wielu innych chorób np. serca czy płuc. W ciągu dnia zawsze znajdź trochę czasu, żeby się wyciszyć i zrelaksować. Taka chwila odpoczynku obniża ciśnienie tętnicze. Warto pić wodę kokosową, ponieważ jest bogata w potas, dzięki czemu dobrze sprawdzi się u osób narażonych na stres, który jest bezpośrednią przyczyną nadciśnienia.

4.Unikaj kofeiny

Spożywanie dużych ilości kawy jest wrogiem w walce ze zbyt wysokim ciśnieniem. Mimo wielu zdrowotnych właściwości kawy, osoby borykające się z tą dolegliwością powinny ograniczyć jej spożycie do minimum. Ciśnienie po wypiciu kawy rośnie u każdego, nawet u zdrowej osoby.

5.Ćwicz systematycznie

Każdy lekarz powie to samo. Przy nadciśnieniu ważne jest, aby dostarczyć naszemu organizmowi odpowiednią dawkę aktywności fizycznej. Nie muszą to być restrykcyjne ćwiczenia, przy których wylejemy litry potu. Wystarczy codzienny, 30 minutowy spacer. Chodzi głównie o to, by serce mogło prawidłowo przepompować całą krew. Jeśli spacery Cię nudzą, możesz wypróbować innych metod, np. latem może to być jazda na rowerze, a zimą nordic walking. Oprócz dobrego przepływu krwi ruch pomoże również w dotlenieniu komórek ciała.

6. Rzuć palenie

Palenie papierosów to najgorsze co możesz sobie zafundować. Tytoń nie tylko powoduje szybsze starzenie się skóry, ale również może doprowadzić do rak płuc oraz właśnie do nadciśnienia tętniczego. Osoby, które już na nie chorują powinny jak najszybciej rzucić nałóg. Papierosy powodują, że krew jeszcze szybciej jest przepompowywana przez serce, co w przypadku nadciśnienia jest szczególnie niebezpieczne.

7. Jedz czekoladę

Chodzi tu oczywiście o ciemną, gorzką czekoladę, która zawiera sporo flawonoidów. Odpowiadają one za obniżenie ciśnienia, a dodatkowo sprawiają, że naczynia krwionośne są bardziej sprężyste. Składnik ten jest również odpowiedzialny za poprawne funkcjonowanie płytek krwi oraz może pomóc zniwelować ryzyko zachorowania na miażdżycę.

8. Owoce w suszonej postaci

Kolejnym produktem, który sprawdzi się u osób chorujących na nadciśnienie są rodzynki. Te zasuszone owoce winogrona są bogate w potas, który ma dobroczynne działanie na serce. Jedzone często, ale w małych ilościach mogą pomóc w początkowej fazie choroby, kiedy ciśnienie nieznacznie podnosi się do góry.

9. Sok z buraka

A tak naprawdę burak pod każdą postacią będzie pomocny w obniżeniu ciśnienia. Soki albo zupy z tego warzywa, jedzone codziennie, już po kilku godzinach mogą wyregulować ciśnienie i utrzymać je w normie przez 24 godziny. Dlatego tak ważne jest ich codzienne spożywanie.

10. Pij dużo herbaty

Na obniżenie ciśnienia może mieć wpływ zwykła herbata z hibiskusem. Wszystko to za sprawą obecnych w niej antyoksydantów. Czas na herbatę jest także dobrym sposobem na chwilę relaksu, co pozwoli uspokoić nerwy.
Te sposoby są bardzo pomocne przy leczeniu nadciśnienia, stosowane regularnie mogą nawet całkowicie wyeliminować przyjmowanie leków. Produkty te warto również włączyć do codziennej diety w celach profilaktycznych, dzięki ich spożywaniu możemy uniknąć choroby.

10 domowych sposobów na to, jak obniżyć ciśnienie tętnicze
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *